Czy post może być zdrowy i skuteczny w odchudzaniu?

Zanim o tym napiszemy, warto wspomnieć o kalistnenice (ang. calistenics). Jest to aktywność fizyczna wywodząca się ze starożytnej Grecji i Rzymu,  która kształtuje mięśnie, równowagę, zwinność i koordynację, a jest wykonywana  przy pomocy ćwiczeń wykorzystujących wyłącznie masę własnego ciała, np. pompki, przysiady, podciąganie. Wszyscy mieliśmy z nią mniejszy lub większy kontakt na…. zajęciach z WF-u J  Dlaczego o tym wspominamy? Ponieważ ludzie uprawiający ten sport charakteryzują się wysoce zredukowaną tkanką tłuszczową, a w odchudzaniu to jest właśnie Twoim głównym celem. Sekret tego ostatniego tkwi nie tylko w ćwiczeniach, ale także sposobie odżywiania, a jest nim najczęściej dieta nazywana Intermittent Fasting (IF) czyli „po naszemu” Post Przerywany. W badaniach sportowców stosujących IF po okresie 8 tygodni zaobserwowano ubytek tkanki tłuszczowej,  zwiększenie zawartości beztłuszczowej masy ciała i zwiększenie siły mięśniowej

Najprościej rzecz ujmując IF jest połączeniem normalnego postu, którego koncept sięga dużo wcześniej, niż pomysł najstarszej diety odchudzającej (o tym napiszemy innym razem), oraz sposobu odżywiania zgodnego  z czasów, gdy zdobywanie jedzenia stanowiło nie lada wysiłek, a ludzie jadali mniej i rzadziej. Praktycznie każda normalna dieta pudełkowa się do tego nadaje, gdyż chodzi spożywanie posiłków jedynie w ciągu tzw. okna żywieniowego trwającego 8 godzin, czyli w czasie, gdy jesteśmy najbardziej aktywni. Każdego dnia „okno” powinno rozpoczynać się o tej samej porze i najlepiej jeśli ostatni posiłek byłby lekki i spożyty do godz. 18:00. Nie jest aż tak istotna ilość porcji, ani skrupulatne liczenie kalorii, należy jedynie pamiętać o niskim spożyciu cukru i piciu ok. 1,5 – 2 litry płynów, przede wszystkim wody

Co powoduje, że dzięki IF tracimy niechciany tłuszcz, a jednocześnie możemy normalnie jeść (nomalnie nie oznacza bez limitu J)?Ludzki organizm spala głównie glukozę we krwi lub glikogen w mięśniach i wątrobie. Tłuszcz jest „ostatni w kolejce” jako rezerwa. Będąc na czczo, czyli bez dostępu do  glukozy i glikogenu ciało będzie zmuszone do pobierania jeszcze więcej energii z jedynego dostępnego źródła – tłuszczu w komórkach.  IF podobnie jak dieta Dr.Ewy Dąbrowskiej pomaga organizmowi wyeliminować odpady i toksyny, które gromadzą się w regularnych posiłkach, czyszcząc wewnętrzne narządy w celu przyspieszenia metabolizmu – proces zwany autofagią. Jest tu jednak zasadnicza różnica: ponieważ pokrywamy prawidłowo zbilansowane potrzeby makrokaloryczne na niezbędnym minimalnym poziomie, dieta ma pozytywny wpływu na parametry metaboliczne, w tym redukcję tkanki tłuszczowej i utrzymanie masy mięśniowej. Ponadto post stymuluje komórki macierzyste do produkcji nowych białych krwinek w celu zwalczenia infekcji, co wpływa na wzmocnienie układu odpornościowego, a jelitom daje odpoczynek i pomaga w regulowaniu ich funkcjonowania

Oczywiście jak przy każdej diecie, konieczna jest konsultacja z dietetykiem lub lekarzem, IF nie mogą stosować np.diabetycy czy kobiety w ciąży

Zanim wybierzesz kolejną dietę pudełkową w nadziei na zrzucenie kilku kilogramów, zacznij od odpowiedzi na 2 pytania::

CZY WYSOBRAŻASZ SOBIE BYĆ NA TEJ DIECIE DO KOŃCA ŻYCIA?  

a jeśli jesteś rodzicem dodaj jeszcze jedno pytanie:

CZY ZASTOSUJESZ TĘ DIETĘ JEŚLI CHODZI O TWOJE DZIECI?